Activities

Activities

یوم اردو‘کے سلسلے کی اُردو سرگرمیاں’

یسا کہ آپ جانتے ہیں کہ اردو کو قومی زبان بنانے کاقانون 25فروری1948 میں پاس کیا گیا۔ لہذا ہر سال اس حوالے سے ’یوم اردو‘کی ملک گیر تقریبات منعقد ہوتی ہیں۔ اس سال ہمارے اسکول نے بھی ہیڈ آف اکیڈمک بورڈ ڈاکٹر لبنیٰ قدوائی کی تجویز پر ’یوم اردو‘کے تحت نظم و نثرکے مقابلوں کا اہتمام کیا۔طلبہ اور اساتذہ نے ان سرگرمیوں کی تیاری اور انعقاد میں پرجوش حصّہ لیا۔ سب سے پہلے ان مقابلوں کو ’اُردو کی کہکشاں‘ کا عنوان دیا گیا۔جس کا مقصد طلبہ میں اردو کے نامور شاعروں اور ادیبوں کے بارے میں آگہی فراہم کرنا تھا۔ ہر جماعت کے لئے ایک اردو شاعر اور ایک ادیب کو مخصوص کیا گیا۔ پنجم کے شاعر صوفی تبسم اور ادیب امتیاز علی تاج، ششم کے شاعر اسمعیل میرٹھی اور ادیب ابنِ انشا، ہفتم کے شاعر حفیظ جالندھری اور ادیب جمیل الدین عالی،ہشتم کے شاعر فیض احمد فیض اور ادیب پطرس بخاری اور نہم کے شاعر علامہ اقبال اور ادیبہ الطاف فاطمہ تھیں۔

اسکول کی آرٹ ٹیچرز مس جویریہ اور سونیا جعفر اور طلبہ نے مل کر اردو مقابلوں کے سوفٹ بورڈ تیار کئے۔ان پر تمام شعرا کرام اور ادبا کی تصاویر چسپاں کی گئیں۔ یہ بورڈ اُردومقابلوں کے آغاز سے اختتام تک اسکول کوریڈورز کی زینت بنے رہے۔ دونوں برانچوں کی پروگرام انچارج مسز نایاب رشید، مسز سمیرا ندیم، مس نازیہ مظہرتھیں۔تمام اردو اساتذہ مسز نوشابہ ہاشمی، مسز آمنہ واجد، مسز نجمہ شمس، مسز سمیرا تبسم، مسز ہاجرہ ظفر، مسز عاصمہ ضیا، مسز رابعہ شریف، مسز کبریٰ اور مس شاہجہاں نے طلبہ کو رہنمائی فراہم کی اور تمام مراحل عمدگی سے انجام دئے۔فوٹو گرافی کے فرائض مس سینام اور سر ولید نے نبھائے۔ اسٹیج کی تیاری وسجاوٹ میجر اکرم،مس جویریہ،مس نازیہ اور مسز سونیا جعفر نے کی۔

اردو کی کہکشاں کا پہلا مقابلہ بیت بازی، دوسرا مقابلہ زباندانی اور تیسرا مقابلہ مشاعرہ تھا۔ طلبہ چونکہ اپنی بیاض میں منتخب اشعار لکھتے رہتے ہیں اس لئے انہیں بیت بازی میں کوئی دقّت پیش نہیں آئی۔ ہر جماعت کے طلبہ کو دو گروپوں میں تقسیم کیا گیا اور ان کے مابیں بیت بازی کرائی گئی۔(انہی طلبہ میں سے تین طلبہ مشاعرے کے لئے چنے گئے)۔دوسرے مرحلے میں زباندانی کا مقابلہ کروایا گیا۔اس میں ہر جماعت کو ذخیرہ الفاظ کی ایک ایک قسم تجویز کی گئی۔ پنجم کو عمدہ ذخیرہ الفاظ، ششم کوسابقے اور لاحقے، ہفتم کو مرکب الفاظ، ہشتم کو مترادف و متضاد اور نہم کو تجنیس معنوی اور لفظی کے چناؤ اور پیشکش تیار کرنے کا کام دیا گیا۔ طلبہ کو ان مقابلوں کی تیاری کے لئے ان کی ہم نصابی کتب استعمال کرنے کی ترغیب دی گئی۔اس کام کے لئے طلبہ کو وقت دیا گیا۔مقابلے کو باقاعدہ سبق کی منصوبہ بندی کا حصّہ بنایا گیا۔ طلبہ نے پہلے اپنے اپنے سیکشن میں گروپ میں کام کیا اور اپنے گروپ کی الفاظ کی فہرستوں سے کل جماعتی بہترین بیس الفاظ کی حتمی فہرست تیار کی۔ یہ حتمی فہرستیں بین الجماعتی مقابلے میں پیش کی گئیں۔ منصفین کے فرائض مسز عائشہ مقبول، مسز نئیر خالد اور کو آرڈینیٹراُنسیہ بانو نے انجام دئے۔ ہر جماعت سے دو انعام اول اور دوم دئے گئے۔ اردو کو آرڈینیٹر کی طرف تقریباً ڈیڑھ سو کتب بطور انعام اسمبلی میں تقسیم کی گئیں۔انعام کے لئے کتب کے انتخاب کا مقصد طلبہ میں اردو زبان سے لگاؤ پیدا کرنااور مطالعے کو فروغ دیناتھا۔

اردو کی کہکشاں کا سب سے دلچسپ مقابلہ مشاعرہ تھا جس میں پنجم تا ہفتم طلبہ نے عنوان کے تحت نظمیں پڑھیں۔ ہشتم اور نہم میں کانٹے کا مقابلہ رہا کیونکہ انہیں مصرعہ طرح دیا گیا تھا اور اس پر انہوں نے خوب طبع آزمائی کی تھی۔

۔ ہشتم کا مصرح طرح میر تقی میر کی غزل       ؎       اُلٹی ہوگئیں سب تدبیریں کچھ نہ دوا نے کام کیا
۔ نہم کا مصرعہ طرح غالب کی غزل             ؎              دلِ نادان تجھے ہوا کیا ہے

۔ طلبہ نے ناصرف شعرا کے معیار اور مزاج کے مطابق لکھنے کی عمدہ کوشش کی اور اپنا کلام پیش کیا بلکہ نشست وبرخاست اور لباس کی موزونیت کا بھی اہتمام کیا۔اس سلسلے میں اساتذہ نے اپنے طلبہ کی بھرپور رہنمائی کی۔ مشاعرے کا باقاعدہ آغاز مسز صائمہ راشد نے شمع روشن کر کے کیا۔ہر کلام پر سامعین نے خوب داد دی۔ مشاعرے کی مصنفین مسز نوشابہ ہاشمی، مسز نایاب رشید اور مسز مقبول تھیں۔ اسکول کو آرڈینیٹرز مسز عائشہ مقبول، مسز صائمہ راشد، مسٹر سرور نذیر، مسٹر اسد فاروقی، اُنسیہ بانواور ہیڈمسٹریس نئیرخالد، مس شہرین کمال اور اے ایس ایم مسز شاہدہ شفقت نے مقابلوں میں حصّہ لینے والوں میں انعامات و سرٹیفیکٹ تقسیم کئے۔

Research Project : Impact of human interference on the growth of natural vegetation in Islamabad.

Class 6 pupils carried out a small scale research to investigate the impact of human interference on the growth of natural vegetation in Islamabad. They identified 5 main types of natural vegetation of Islamabad as well as the areas where this vegetation naturally occurs. Pupils searched a map to identify 2 sites. One is an area of undisturbed natural vegetation and a second area where there is human activity occurring. Pupils of DHA campus visited these sites on the 10th and the 11th of March 2019, while pupils of Islamabad campus visited them on the 3rd and 4th of April 2019. Site 1 – which had the least human activity showed that the selected types of natural vegetation were denser, there was random growth of trees, bushes, grass etc. Site 2 had been cleared of native vegetation and although pupils did find some trees which grow naturally e.g. Jacaranda and Mulberry , they had been plantedin a very organized way in lines etc. Site 2 did not have samples of the grass variety or bushes and shrubs. They therefore concluded that site 1, which had limited human activity had a denser growth of the 5 types of natural vegetation. As natural vegetation has a higher filtering capacity of air, pupils are promoting that Islamabad should have more areas allocated where natural vegetation is not disturbed.

23rd March, a time to celebrate Pakistan

To commemorate the historic passing of the Pakistan Resolution (1940), both campuses of The Science School enthusiastically participated in a series of activities between 21st March and 28th March, 2019. The week-long celebration of Pakistan securing freedom focused on strengthening the students’ personal connection to their beloved country. Students’ academic and creative prowess was employed and displayed in engaging activities which represented Pakistan’s culture.
Islamabad and Rawalpindi campus, both, commenced the celebration with a flag designing and wearing competition. Students of all grades were encouraged to don green and white apparel and accessories, made with an innovative use of material, including (but not limited to) cloth. Each section actively began designing and combining crepe, glazed, and chart paper; a range of fabric; drawing and painting symbols; cutting and pasting items in unique ways. The result was a creative display of headbands, shirts, bracelets, masks, capes, exceptional headgears, painted faces and all smiles.

Grade 8 and 9 took to the ICT labs to research the Balakot airspace violation of Feb 2019. With the integration of the subject of History, a timeline of events was organized. Hence, students fathomed the reasons and incidents that led to Pakistan forces to respond in order to deter any possible future threats. Moreover, the research and timelines organised the necessary information based on which they wrote a formal report in their English and Urdu classes. Ultimately, during the final days of the week, the timelines were displayed inside classes and in the corridors, where students gave presentations to a panel of judges. They successfully answered questions on their investigation of the event, and presented their knowledge.
Keeping in line with Pakistan’s love for sports, Grade 10 and 11 competed in a cricket tournament. Both batches turned the school ground into an arena of energy and remarkable skill.
Meanwhile in the classrooms, the students adopted the skills and concepts developed in Design and Technology, and Science to successfully design kites of various shapes and sizes. The merger of D&T and Science led them to hold an inquiry into academic questions such as: which materials, and what dimensions would be suitable for a long flight of the kite; how the wind speed and direction impact it; which thread and design would ensure a smooth sail, and which forces would play into action to make it so. Students were divided onto groups of four to explore scientific and technical concepts by designing one kite each. The final green and white products not only had to be aerodynamically sound but were also splashed with passionate slogans and cultural patterns.
On the final day of the commemoration, a competition was held. For the first time, the students had to put their concepts and design to the test. A panel of three judges took rounds asking questions regarding the concepts of aerodynamics which they explored. These questions included how aerodynamics influence the flight of the kite, which forces are important for it to remain stable in-flight, and how and why material selection (such as that of a thread or paper) would lead it to flying successfully or tearing; and which would help it gain height or lead it to plummet. The groups of students testing these kites under a carefully controlled environment, confidently answered technical questions, and came together to appreciate and cheer each other’s work.
A panel of three teachers scoured all sections of Grade 5 to 9 to scout for talented singers. The auditions witnessed a large turnout of students eager to showcase their vocal range. Finally, the shortlisted contestants staged enchanting solo and group performances, singing patriotic melodies that professed love for the country.
During the week, the students of The Science School came adorned in green and white to pay tribute to the country’s flag. Moreover, the Islamabad and Rawalpindi campus was decorated with the same colours in a myriad of ways, including banners that stood tall bearing the reminder: 23rd March to 14th August – A Time to Celebrate Pakistan.